Problemy z zasypianiem. Co powoduje bezsenność?

Po kolejnej nieprzespanej nocy jesteś rozdrażniony i przemęczony. Cały czas zastanawiasz się dlaczego nie możesz spać jednak nic nie przychodzi Ci do głowy? Oto kilka powodów utrudniających zasypianie.

Łóżko – w jakości snu wielką wagę odgrywa dobrze dopasowane łóżko. Materac nie powinien być ani zbyt miękki ani za twardy. Ważne jest, aby łóżko było wygodne i odpowiednio duże.

Materiały i tkaniny – one także odgrywają znaczącą rolę w jakości snu. Warto zadbać o to aby piżama, w której śpisz wykonana była z naturalnych materiałów, a pościel była bawełniana lub wełniana.

Temperatura – gdy w sypialni jest zbyt zimno lub za gorąco możesz mieć problemy ze spokojnym snem. Osoba, która podczas snu przebywa w pomieszczeniu, gdzie temperatura nie jest dostosowana do jej potrzeb częściej budzi się w nocy. Temperatura optymalna dla osoby dorosłej podczas snu powinna wynosić od 18 do 20°C. W celu poprawienia jakości snu warto przed snem dobrze wywietrzyć pomieszczenie.

Jedzenie – przed snem nie należy spożywać ciężkostrawnych, tłustych posiłków. Kolację należy spożyć ok. 2-3 godziny przed pójściem spać. Przed położeniem się do łóżka nie pij napojów zawierających kofeinę, ponieważ mają one działanie pobudzające. Jeśli masz ochotę na małą przekąskę przed snem pamiętaj, aby była ona lekkostrawna.

Alkohol – niekiedy alkohol ułatwia zasypianie jednak zdecydowanie pogarsza jakość snu. Alkohol powoduje, że sen jest krótki i płytki. Pijąc przed snem napoje alkoholowe nie można liczyć na spokojny regenerujący sen.

Stres – jest to jeden z głównych czynników powodujących bezsenność, dlatego należałoby nauczyć się sposobu radzenia sobie z nim. Jeśli stres nie jest zbyt duży relaksująca kąpiel i chwila wyciszenia się powinna wystarczyć. Kiedy jednak to nie pomaga warto pomóc sobie ziołowymi naparami, które ukoją nerwy. Najpopularniejszą rośliną, bogatą we właściwości uspokajające jest melisa. Wypicie wieczornego naparu z tej rośliny z pewnością pomoże w wyciszeniu się przed snem. Kolejną rośliną jest dziurawiec, który także pomoże uspokoić nerwy. Można zażywać go w postaci tabletek lub herbaty.

Negatywna atmosfera – kolejnym powodem przez który pojawia się bezsenność jest atmosfera panująca w sypialni. Podczas snu, gdy człowiek ma wyłączoną świadomość jego mózg cały czas zdolny jest do odbierania sygnałów z zewnątrz. Aby temu zapobiec należy urządzić sypialnie w taki sposób, aby służyła spokojnemu snu. Warto pozbyć się z tego pomieszczenia wszelkich rozpraszających sprzętów elektronicznych, czy innych niepotrzebnie przyciągających uwagę rzeczy. Sypialnia powinna mieć odpowiedni nastrój, który ułatwi przygotowanie się do snu. Górne rażące oświetlenie zastąp nocną przytłumioną lampką lub delikatną lampą stojącą. Wszelkie elektroniczne sprzęty takie jak laptop, tablet czy telewizor zostaw w salonie. Niech sypialnia kojarzy się z wypoczynkiem i dobrym snem.

Strach przed bezsennością – jeśli przed pójściem spać boisz się, że nie zaśniesz zastosuj pewną metodę, która może pomóc Ci zasnąć. Przed snem połóż na stoliku nocnym tabletkę nasenną. Sama świadomość, że w razie czego możesz ją zażyć pomoże Ci zasnąć.

Inne choroby – w większości przypadków bezsenność wynika z innej choroby, którą mogą być m. in. dolegliwości powodujące ból, nerwice lub depresja. W tym przypadku niezbędna jest konsultacja ze specjalistą.

1 Komentarz

  1. Ula

    Przyczyny bezsenności są różne, ale często są spowodowane złym doborem materaca. Niestety ja mam takie doświadczenie…

    Odpowiedz

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *