Jak odchudzić dania wigilijne?

Dania wigilijne są daniami postnymi jednak mimo to mają dużo kalorii. Co zrobić, aby osoby przebywające na diecie także mogły cieszyć się świętami przy stole? Wystarczy lekka modyfikacja tradycyjnych przepisów poprzez zastąpienie kalorycznych składników tymi zdrowszymi. 

Dietetyczna kolacja wigilijna

Przygotowując świąteczne potrawy samodzielnie jesteś w stanie zmniejszyć ich kaloryczność nawet o połowę w stosunku do potraw zakupionych w sklepie. Wystarczy odrobina kontroli nad składnikami, które będą wykorzystane do zrobienia potraw wigilijnych.

Wskazówki dotyczące dietetycznych potraw wigilijnych

Barszcz czerwony z uszkami
Tradycyjnie: W większości wypadków barszcz dosładzany jest cukrem lub miodem oraz zabielany śmietaną co zwiększa jego kaloryczność.
Dietetycznie: Kaloryczność barszczu zmniejszymy poprzez nie dodawanie cukru, miodu oraz śmietany. W celu poprawienia smaku barszczu wystarczy dodać soku jabłkowego, przyprawić goździkami lub cynamonem. Takie dodatki nie tylko poprawią smak, ale także usprawnią pracę przewodu pokarmowego. 

Uszka do barszczu najlepiej przygotować z mąki pszennej razowej, która jest mniej kaloryczna oraz bogata w błonnik poprawiający trawienie lub zastąpić je kawałkami buraczków.

Karp
Tradycyjnie: Zazwyczaj karp jest potrawą, która gości na wigilijnym stole w każdym domu. Na świątecznym stole na ogół pojawia się smażony karp w panierce. Smażenie ryby w panierce powoduje, że chłonie ona prawie cały tłuszcz z patelni przez co potrawa staje się bardzo kaloryczna, tłusta i niezdrowa.
Dietetycznie: Zamiast smażyć karpia w oleju proponujemy upieczenie go w folii lub przyrządzenie karpia w galarecie. Jeśli zdecydujemy się na smażonego to przyrządźmy go bez panierki na patelni z powłoką nieprzywierającą, aby nie musieć używać tłuszczu.

Ryba po grecku
Tradycyjnie: Filety rybne obtoczone w mące i smażone na oleju oraz smażona w oleju cebula zawierają ponad 10% tłuszczu. Jest to bardzo kaloryczne danie.
Dietetycznie: Aby odchudzić rybę po grecku wystarczy przygotować ją bez panierki. Zamiast tego filety rybne można skropić sokiem z cytryny, posypać przyprawami i ugotować na wywarze warzywnym. Cebule najlepiej podsmażyć na małej ilości oliwy lub bez tłuszczu na patelni z powłoką nieprzywierającą.  Do tej potrawy najlepiej użyć chudych ryb, czyli np. flądrę, tilapię, mintaja, morszczuka, czy też dorsza.

Pierogi
Tradycyjnie: Na wigilijnym stole spotkać można także bardzo tuczące obsmażone pierożki z podsmażaną cebulką, polane roztopionym masłem.
Dietetycznie: Zamiast smażyć lepiej podać pierogi prosto z wody, są mniej kaloryczne. Do ich przygotowania lepiej użyć mąki razowej.

Kapusta z grochem
Tradycyjnie: Kapusta z grochem na ogół zagęszczana jest bogatą w kalorie zasmażką złożoną z mąki i tłuszczu.
Dietetycznie: Usmaż samą kapustę z grochem bez zasmażki i tłuszczu na patelni z powłoką nieprzywierającą.

Kutia
Tradycyjnie: Tradycyjna kutia zawiera dużą ilość bakalii, które są zdrowe, ale zarówno bardzo kaloryczne.
Dietetycznie: Wystarczy dodać mniejszą ilość bakalii oraz zamiast miodu użyć np. syropu z agawy.

Sałatka jarzynowa
Tradycyjnie: Do sałatki jarzynowej zazwyczaj dodajemy kaloryczny majonez.
Dietetycznie: Majonez możemy zastąpić jogurtem naturalnym. Dzięki temu sałatka będzie „lżejsza”. Można także dodać musztardę, która poza wartościami smakowymi posiada właściwości odchudzające.

Śledzie
Tradycyjnie: Często na wigilijnym stole pojawiają się śledzie w oleju. 100 g śledzia zawiera aż 10 g tłuszczu, do tego bardzo tłusta zalewa nie sprzyja diecie. Kolejną postacią, w której występuje śledź są śledzie w śmietanie lub majonezie.
Dietetycznie: W celu pozbycia się kalorii z tej potrawy najlepiej przygotować śledzie z dodatkiem jabłek, cebuli, soku z cytryny i odrobiny oliwy, a śmietanę, czy majonez zastąpić jogurtem naturalnym.

Kompot z suszu
Tradycyjnie: Kompot z suszonych owoców dosładzany cukrem lub miodem.
Dietetycznie: Tradycyjny kompot wykonany z suszonych owoców jest wystarczająco słodki i nie trzeba go dosładzać. Jeśli jednak komuś będzie brakowało słodkiego smaku można dodać do niego stewię.

Pieczywo
Tradycyjnie: W polskich domach możemy zazwyczaj spotkać pszenne pieczywo.
Dietetycznie: Zwykły chleb zamieńmy na chleb razowy żytni. Jest on bogaty w błonnik i węglowodany złożone przez co szybciej czujemy się najedzeni.

Ciasta
Tradycyjne: Wigilijne ciasta są bardzo tuczące, polane czekoladą, zawierające słodkie masy, duże ilości bakalii, miodu, cukru.
Dietetyczne: Zamiast czekolady lepiej wybrać ciasta posypane cukrem pudrem. Można także samodzielnie przygotować np. sernik. Aby był mniej kaloryczny wystarczy dodać do niego chudego twarogu, zamiast śmietany użyć jogurtu naturalnego, a blachy do pieczenia nie smarować masłem tylko wyłożyć papierem do pieczenia.

 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *