Najczęstsze dolegliwości osób pracujących przy biurku

Wszechobecność komputerów i Internetu sprawia, że bardzo dużo czasu zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym spędzamy przed komputerem. Praca przy biurku w różnoraki sposób odbija się na zdrowiu. Do czego więc mogą prowadzić długie godziny spędzone przed komputerem?

Bóle pleców i kręgosłupa

Schorzenia związane z kręgosłupem i plecami mogą być spowodowane przez nieergonomiczne, źle dostosowane stanowisko pracy lub przez złe nawyki osoby siedzącej przy biurku. Długotrwała praca przy biurku w takich warunkach może prowadzić do uczucia bólu w okolicach kręgosłupa, dyskopatii a nawet skrzywienia kręgosłupa. W tej sytuacji warto zaopatrzyć się w nakładkę na krzesło biurowe, która odciąży kręgosłup w odcinku lędźwiowym. Nie należy zapominać o ruchu po pracy. Warto rozpocząć uprawianie sportu. Pływanie, ćwiczenia na siłowni bądź inna dyscyplina sportowa z pewnością pozwoli rozluźnić spięte mięśnie.

Zespół cieśni nadgarstka

W czasie pisania na klawiaturze możemy bezpośrednio nabawić się tego schorzenia. Pisząc barki, ramiona i dłonie cały czas są napięte, znajdują się w pozycji wymuszonej. Z czasem pojawia się uczucie mrowienia i drętwienia palców, szczególnie wskazującego i środkowego. Na początku drętwienie i ból pojawiają się sporadycznie, później nasilają się i występują nawet, gdy nie pracujemy. W celu uniknięcia tego schorzenia warto podczas pisania używać podkładki pod nadgarstek oraz robić sobie krótkie, ale częste przerwy. W trakcie pracy można także ćwiczyć dłonie (np. zginać, prostować, ściskać w pięść), aby rozluźnić mięśnie.

Pogorszony przepływ krwi

Pracując w pozycji siedzącej możemy nabawić się niewydolności żylnej, pękania naczyń krwionośnych i obrzęków. W tej pozycji przepływ krwi w organizmie jest utrudniony przez uciskanie żył w nogach. Krew odpływa do serca zdecydowanie wolniej niż w swobodnej pozycji stojącej. Aby zapobiec tym schorzeniom niezbędne są częste przerwy, oderwanie się od biurka i pospacerowanie np. po pomieszczeniu. W przerwie można wykonać także kilka ćwiczeń rozluźniających jakimi są wspięcia na palce, napinanie mięśni łydek lub krążenie stóp.

Problemy z oczami

Od pracy przy komputerze cierpią także oczy. Ciągłe patrzenie na monitor sprawia, że wzrok szybciej się męczy i widzimy coraz gorzej. Podczas pracy warto zadbać o odpowiednią odległość od monitora oraz o nawilżanie gałek ocznych.

Praca przy komputerze powoduje o wiele więcej schorzeń niż te przedstawione powyżej. Jeśli nie można zmienić charakteru pracy warto zadbać o odpowiednie warunki podczas pracy, aby skutki były jak najmniejsze.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *